Blog
NEJ Slušná firma
I na minulém kurzu jsem opět slyšela..." reaguji
na inzerát, pošlu životopis a nic, žádná reakce, žádná odpověď." Ještě jsem neměla kurz, kde by toto nezaznělo.
Říkají to uchazeči, kteří chtějí pracovat, mají dobrou kvalifikaci, zajímavou
předchozí praxi, ne žádní fluktuanti, lidé bez motivace. Vysvětluji, že to není
o nich, o jejich schopnosti či neschopnosti, a ať to neberou osobně. Ale když
se takhle chovají skoro 3/4 zaměstnavatelů a nezáleží jim na tom, co si o nich
uchazeči myslí, jaký obrázek si o nich udělají, něco není v pořádku. Nechci určitě
moralizovat a firmy poučovat. Jen poznámku. Firmy a schopní a motivovaní uchazeči o práci se vzájemně potřebují. Jeden bez druhého nemohou dobře fungovat. Dnes si
to řada společností vůči uchazečům ještě dovolí. Ale jak dlouho budou mít z
čeho vybírat? V některých profesích už jsou kvalitní uchazeči nedostatkovým
zbožím. Výkonná a slušná společnost si to prostě nedovolí. Existuji
Nejřemeslníci, Známý lékař.. Proč by nemohla vzniknout i Nejslušnáfirma, iniciovaná
zkušenostmi uchazečů o zaměstnání s chováním potenciálních zaměstnavatelů? |
I personalisté dělají při pohovoru chyby.
Uchazeči jsou varování mnohými články a radami, čemu se na přijímacím pohovoru vyhnout, jaké chyby jim zavřou dveře. A tak se snaží, aby nenarazili, neudělali špatný dojem. Jenže i personalisté dělají chyby, které ovlivní celé výběrové řízení a nakonec může být přijat člověk, který nepřinese očekávané výsledky, nezapadne do firemní kultury nebo dokonce firmu poškodí. Často si to vůbec neuvědomují. Některé chyby vychází ze samotné osobnosti personalisty nebo manažera, který pohovory provádí. Může to být např. zaujatost, stereotypizace, efekt prvního dojmu, výřečnost tazatele aj. Personalista se může dopouštět také organizačních a procesních chyb ( např. špatná struktura a zaměněné fáze pohovoru, zvolené otázky ) nebo chyb v komunikaci s uchazečem ( např. vícenásobné a sugestivní otázky ). Co pomůže? Vědět, o jaké chyby se jedná, jak se mohou projevit, jaký mají důsledek a především, jak jim předejít. |
Čte vůbec někdo motivační dopis?
Jak kdo, jak kde. Určitě jeho zasláním nic nezkazíte. Pro slečny v personální agentuře, které se zabývají prvotní selekci uchazečů, nejsou motivační dopisy tak důležité. Zajímají je hlavně údaje v životopise. Pokud ten je dobře sestavený a odpovídá požadavkům na vhodného kandidáta pro inzerovanou pozici, motivační dopis může pomoci při rozhodování, jestli vás pozvou k pohovoru. V konkrétních firmách, kterým posíláte CV a motivační dopis, je vaše šance, že mu bude personalista věnovat pozornost, vyšší. Je součástí společnosti, zná její firemní kulturu,ví, jak to tam chodí, může odhadnout, zda přínos či očekávání kandidáta jsou reálné. Dobře napsaný motivační dopis může být trefa do černého. Takže věnovat motivačnímu dopisu stejnou pozornost jako CV se vyplatí. Pozor na délku, méně znamená více a nezapomenout na to, že je to dopis o vaší motivaci. |
Přijímací pohovor nanečisto.
Kdo to zkusí, nelituje. Zní to zvláštně - zkoušet si pracovní pohovor nanečisto, kde
vlastně o nic nejde. Proč tedy? Protože při pohovoru na
ostro nikdo nemá před sebou zrcadlo, aby
viděl, jak se tváří, co dělá s rukama, jak celkově působí. Nemá potřebný odstup
od toho, co říká, jak reaguje na nepříjemnou otázku. Často ale slyším po
proběhnutém pohovoru: " to jsem měl říct jinak,..... nechtěl bych, abyste si to špatně
vysvětlila....., ještě k tomu platovému ohodnocení bych chtěl
vysvětlit...." Uchazeči nejsou spokojeni s tím, co řekli, dodatečně je napadají odpovědi. cítí potřebu vylepšit celkový dojem. Jsou pro to různé důvody - špatná příprava, pocit nejistoty, nedostatek
zkušeností, podcenění situace, nezvládnutá nervozita aj. Někdy může člověk
opakovat stále stejné chyby, ale vůbec si je neuvědomuje. Řada uchazečů
nedokáže při pohovoru dobře prodat své schopnosti a znalosti. Někdy proto, že
jsou příliš skromní, někdy proto, že nevědí,
jak se to dělá, často proto, že nemají zpětnou vazbu na svou prezentaci při
pracovním pohovoru a proto nevědí, co dělají dobře a co mohou říkat a dělat lépe.
|
Co do životopisu nepatří.
Napsat
životopis není žádný problém. Na internetu se to hemží nejrůznějšími vzory - jednoduchý
základní, životopisy pro konkrétní
pozice, evropský Europass aj. Na co si
dát tedy pozor při jeho sestavování? Především na jeho rozsah. Nemá být "
ukecaný" a emocionálně zabarvený - maximální délka jsou 2 strany A4. Důležitá jsou přehledná a dobře seřazená fakta, ze kterých
si personalista udělá představu o vaší kvalifikaci, zkušenostech, předpokladech
pro hledanou pozici. Pozor na bližší
osobní údaje, jako je váš stav, počet
dětí, datum narození, politická příslušnost apod. - nejsou potřeba. Doporučuji vyvarovat se laciných efektů ( úžasné koníčky, umělecké fotografie vaší
osoby, neobvyklá grafika CV ). Příliš se nevychvalujte - např. s
kým se znám, kde všude jsem byl, na druhou stranu nepište o sobě nic
negativního. Odepsali byste se dopředu. Do životopisu nepatří jakákoliv zmínka o
platových představách , požadovaných benefitech
apod. To všechno je předmětem osobního
jednání. Myslete vždy na druhou stranu -
kdo váš životopis bude číst a kolik
na to má času. |
Pro jakou práci se hodíte?
Stále více se na mě obracejí klienti, kteří mají pocit, že dělají něco, co jim vlastně nepřináší žádnou radost a do zaměstnání chodí ze setrvačnosti nebo kvůli výdělku. Chtějí poradit, co s tím. Dá se vůbec z takového vlaku vystoupit a začít něco jiného? A hlavně CO? Pokud chcete, můžete se pokusit sami o malou sondu, týkající se vaší současné i předchozí práce, vašich představ a také vaší osoby.To znamená - dávat si otázky a hledat odpovědi. Z jakého důvodu ji vlastně děláte? Co vás na ní zajímá? Jaké máte výsledky? Co vám v zaměstnání vadí, co vás nebaví? Jak dlouho vaše nespokojenost trvá? Můžete přidat ještě další a další otázky, které vám pomohou více rozkrýt vaši současnou situaci. Přemýšlejte dále o tom, co je pro vás důležité - jaký typ práce je vám blízký, s jakými lidmi, v jakém prostředí, co od ní očekáváte, jaká by měla být její náplň, vaše finanční potřeby.....Můžete si udělat seznam profesí, pozic, které vašim představám odpovídají a získejte o nich podrobnější informace. Podívejte se na sebe a snažte se sebekriticky posoudit své osobnostní předpoklady, kvalifikaci, zkušeností vůči vašemu vypracovanému seznamu. Poté je čas hledat cestu a způsob, jak se dostat k tomu, co opravdu chcete. Ve vašem snažení vám také může pomoci odborník na kariérové poradenství a profesní profil. |
Mediací můžete vyřešit spory nebo konflikty.
MEDIACE - neboli řešení sporů mimosoudní cestou nabízí rychlejší, levnější a dlouhodobě fungující způsob řešení na základě dohody, kterou uzavřou obě dvě strany sporu mezi sebou. Jak mediace probíhá, kolik stojí, jak dlouho trvá, jaký je její výsledek? To všechno se dozvíte z videa. |
Podání ruky u pracovního pohovoru.
Leklá ryba nebo chlapský stisk? Ve své praxi se setkávám s obojím. Stručně řečeno „ leklá ryba“ nebo „ chlapský stisk dřevorubce" vás může již na počátku pracovního pohovoru zařadit do nelichotivé škatulky. Obecně lidé vnímají, že mdlý, nevýrazný stisk ruky prozrazuje o člověku malé sebevědomí, nejistotu nebo snahu něco skrývat. Naopak člověk, jehož podaná ruka doslova drtí, může být viděn jako agresivní typ,který ukazuje svou převahu. Samozřejmě to tak nemusí vždy být. Stalo se mi, že z „ leklé ryby“ se vyklubala příjemná a zdravě sebevědomá slečna, která měla pochroumaný palec na ruce a normální stisk ruky by ji bolel. A ze silného „ drtiče“ docela ušlápnutý, ale schopný kluk, který si potřeboval dodat sebedůvěry. Proto obyčejný stisk ruky nepodceňujte, abyste již dopředu nebyli "ocejchováni.“ Představte si, že je to vaše vizitka, která vám otvírá dveře. Stačí krátký, jistý stisk, žádné dlouhé třesení rukou. Pokud máte nějaký zdravotní problém, který vám to znemožňuje, velmi stručně jej vysvětlete. Každý rozumný člověk to pochopí. Jestli se vám potí dlaně, nenápadně si je těsně předtím utřete kapesníkem. A nezapomeňte na příjemný úsměv a pohled do očí. |